الگوی رفتاری و تقاضای گردشگر
دلایل گوناگونی برای اینکه چرا بررسی و مطالعه رفتار گردشگران مهم است وجود دارد.
مدیران و بازاریابان صنعت گردشگری برای توسعه گردشگری و ترویج آن، باید بدانند گردشگران چه محصول و خدماتی را چرا و چگونه انتخاب مینمایند، چه مقصدهایی را دوست دارند و چه نوع تسهیلات و تجهیزات اقامتی، رفاهی و حمل و نقلی را ترجیح میدهند.
تقاضای گردشگری برای دیدن جاذبههای اصیل است یا جاذبههای نمایشی، ترجیح میدهند مدت زمان سفر چقدر باشد و چه میزان پول در سفر خرج نمایند. آیا گردشگران در سفر به فعالیت (چه نوع فعالیتهایی) تمایل دارند یا راحتی و آسایش، دلیل و انگیزهی آنها چه بوده و به دنبال دستیابی به چه مزایی در سفر هستند. چه اطلاعاتی راجع به مقصد میخواهند.

پاسخ به این قبیل سوالات اطلاعات مفیدی برای مدیران گردشگری به منظور طراحی سفرهایی مطابق با نیاز گردشگر فراهم میآورد.
برای شناخت رفتار گردشگر و توانایی تحلیل و بررسی آن، لازم است مباحث زیر را مرور نمود:
دریافت مشاوره تخصصی رایگان