انسان همیشه در حال ساختن یا به روز کردن ابزارش است، از انسانهای اولیه گرفته تا همین امروز که ما برای داشتن خودرویی بهتر تلاش میکنیم. داستانی که پیش رو داریم درباره تاریخچه خودروهای دو دیفرانسیل و به روز کردن اتومبیلهای عادی است به شکلی که بشود از آنها در زمینهای ناهموار استفاده کرد.
از شب سال نو میلادی در سال 1879 که کارل بنز اولین خودرو تاریخ را ساخت افراد زیادی در تلاش بودند که به روشهای گوناگون شکل جدیدی به این پدیده نوظهور بدهند و اتومبیل را به یک وسیله همه جا رو تبدیل کنند، از مشهورترین آنها میتوان به مهندس فردیناند پورشه اشاره کرد که در اواخر قرن نوزدهم خودروی دودیفرانسیل برقی تولید کرد، یا سازندگان خودرو هلندی اسپایکر 80 که خودرویی مسابقه ای بود و در اوایل سده بیستم در اروپا مورد تحسین اهل فن قرار گرفت، اما هیچ کدام از این پروژه ها موفقیت جهانی پیدا نکردند.
یکی از مهم ترین دلایل آن وجود رقیبی سرسخت به نام "چهارپایان" بود و دیگری "نیاز"، به عبارتی عدم نیاز به همچین محصولی، در واقع وقتی یک قاطر یک زمین کشاورزی را با خوردن یونجه شخم میزند به چه دلیل باید از خودرو که بنزین مصرف میکند برای این کار استفاده کرد؟!
جنگ جهانی دوم تمام این معادلات را بهم ریخت، دیگر اسب و قاطر برای جا به جایی بار و ادوات جنگی مناسب نبودند، موتور سیکلت برای رساندن خبر بین فرماندهان در خط مقدم وسیله امنی نبود.
آلمانها پیشتر به این نتیجه رسیده بودند و خودرو نظامی قدرتمندی بر پایه فولکس بیتل ساختند که توانایی حرکت در آب را هم داشت اما نیاز به یک خودرو دو دیفرانسیل در تیراژ بالا به شدت حس میشد.
ایالات متحده آمریکا جواب این نیاز را با خودرو جیپ داد، بعد از جنگ، کشورهای مختلف از این ایده استقبال کردند، لند روور در انگلستان ساخته شد، لندکروزر در ژاپن و همین طور خودروهای دیگر، به این شکل طلسم ساخته شدن یک خودرو همه جا رو ارزان شکسته شد.
خودروهای ساده و ارزانی که برای حمل جنگ افزارها و شخم زدن مزارع استفاده میشدند به تدریج جای خودشان را به انواع شاسی بلندهای لوکس با امکانات رفاهی یا فنی خارق العاده داده اند.
کادیلاک اسکالاد و رنج روور از لوکسترین ماشینهای شاسی بلند هستند. در کنار آنها، میتوان به یک شاهکار مهندسی به نام تسلا مدل x اشاره کرد که توانایی حرکت بدون راننده را دارد و سر انجام AMG G63 سه محور که مرسدس بنز به لحاظ فنی اصلا برایش کم نگذاشته.
در ادامه از همان جیپ اول شروع میکنیم و به شاخصترین دو دیفرانسیلهایی که در طی سالیان سال ساخته شدند میپردازیم
دریافت مشاوره تخصصی رایگان