سفر: درس کوهپیمایی و تجهیزات
استاد: مجتبی نور محمدی
تاریخ: 15 و 16 شهریور 1397
راهنمای سفر: آرمین ولیپور، نسیم کاشفی نیشابوری
مکان:شهرستانک
مسیر حرکت
تهران تا کرج
جاده چالوس تا فرعی شهرستانک
خروجی تا روستای شهرستانک
مشخصات مسیر (اتوبان، خاکی و ...)
آزادراه
راه آسفالته اصلی دوطرفه
راه آسفالته فرعی دوطرفه
اقامت
کمپینگ در چادرهای شخصی
شرح سفر آموزشی
حرکت از جلو درب مؤسسه طبیعت، همراه با 26 نفر مسافر، به موقع و سر ساعت تعیین شده انجام شد. در ابتدای جاده در محلی برای خرید از سوپرمارکت توقف کردیم و بعد از یک ربع مجدد به مسیر خود ادامه دادیم اما با وارد شدن به جاده در ترافیک سنگینی گرفتار شدیم. پس از صرف صبحانه در رستوران لاله (کیلومنر 5 جاده چالوس)، مسیر را به سمت روستای شهرستانک در ترافیک سنگین جاده ادامه دادیم و حوالی ظهر به روستای شهرستانک رسیدیم. مسیر کوه پیمایی از روستا با شیب ملایم آغاز شده و در ابتدا راهی آسفاله بود. با حدود یک ساعت کوهپیمایی سبک به کاخ ناصری و محل کمپ رسیدیم. در ادامۀ روز و تا قبل از تاریک شدن هوا، در کلاسهای آموزشی شرکت کردیم و ساعتهای باقی مانده را تا قبل از خاموشی، به درست کردن شام و شبنشینی کنار آتش سپری کردیم.
در روز بعد، قبل از صرف صبحانه ورزش صبحگاهی گروهی انجام دادیم و پس از صبحانه در کلاس آموزشی شرکت کردیم و در ادامۀ روز، طبق قرار معین و با هماهنگی و رهبری استاد، به جز چهارنفر از افراد گروه، همگی مسیر کنار کاخ ناصری تا آبشار را پیمایش کردیم. پس از رسیدن مجدد به محل کمپ، استراحت کردیم و نهار خوردیم و بعد از مدتی با جمع کردن وسایل در مسیر بازگشت به روستا به راه افتادیم و پس از حدود یک ساعت طی کردن مسیر به روستا و محل پارک شدن اتوبوس رسدیم.
خوشبختانه در راه بازگشت جاده یک طرفه و خلوت بود و با تنها یک توقف برای صرف بستنی، مستقیم به سمت تهران و موسسه طبیعت بازگشتیم و سفر دوروزۀ خود را پایان دادیم.
مطالب آموزشی
طبیعت گردی اصولی و حفظ محیط زیست؛ شیوه کار با GPS و امکانات و کاربرد آن در پیمایش مسیرهای جادهای و کوهستان؛ نحوۀ سازماندهی حرکت گروهی برای راهنمایان طبیعت گردی؛ شیوه صحیح انداختن کولهپشتی و تنظیم بندهای آن؛ توصیف ویژگیها و استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی و شیوۀ تنظیم ارتفاع آن متناسب با آناتومی بدن و شیب کوهستان؛ نحوۀ صحیح برپایی چادر، کاربرد اجزاء مختلف آن و گرفتن رطوبت داخل چادر در هوای سرد و برفی؛ حمل مصدوم در کوهستان به شیوۀ تک نفره و دونفره با دست به طرق مختلف؛ درست کردن برانکارد به وسیلۀ باتوم و لباس؛ خارج کردن آب معده مصدوم پس از غرق شدن؛ حمل مصدوم به وسیلۀ باتوم و کوله؛ حمل مصدوم توسط طناب انفرادی و آموزش گرۀ مربوطه؛ بسکت کردن مصدوم در کوهستان و آماده سازی برای حمل با هلیکوپتر؛ شیوۀ صحیح گامبرداری در شیبهای مختلف کوهستان و دم و بازدمهای صحیح در حین حرکت؛ شیوۀ صحیح پایین آمدن از کوه و سنجش کنترل سرعت؛ جهتیابی و تعیین مسافت و ارتفاع در کوهستان بدون ابزار تخصصی.
راننده و ماشین
آقای قمی بسیار راننده خوش اخلاق بودند و وجود ایشان در مسیر و بخشی از روز اول همراه با گروه لذت سفر را دوچندان کردهبود.
اتوبوس بنز ایران ناسیونال O302 که با وجود اینکه صندلیهای راحت و کولر نداشت اما همراه بودن با دوستان، صحبتهای آموزشی استاد در حین مسیر و ترافیک و همچنین اخلاق خوب آقای راننده مسائل را جبران کرده بود.
نکات مثبت و منفی در طول سفر
این سفر دو روزه برای من سرشار از مطالب جدید و اطلاعات کاربردی در مورد طبیعتگردی و کوهپیمایی بود و استاد نورمحمدی با انرژی و حوصله همۀ مطالب مورد نیاز را جزء به جزء تشریح میکردند اما در برخی موارد ساعت آموزش طوری بود که شخصا به دلیل خستگی حضور ذهن کافی برای درک مطالب نداشتم و این موضوع بیشتر به دلیل ترافیک جاده در اول مسیر به وجود آمده بود. در این مورد پیشنهاد من این است که با حرکت کردن هرچه زودتر از نقطۀ مبدأ (مثلا ساعت 4 صبح)، زمان کافی برای استراحت پس از پیمایش در محل کمپ به دست میآید و مطالب با کیفیت بیشتری توسط افراد که در این صورت سرحالتر و با انرژیتر هستند فرا گرفته میشود.