موسیقی و رقص قوم کرد
خانه / سرفصل های دوره راهنمایان گردشگری / شناخت اقوام و عشایر / موسیقی و رقص قوم کرد

موسیقی و رقص کردی

موسیقی، رقص و آواز در زندگی اجتماعی کردها نقش بسیاری دارد، به طوری که برخی مانند نیکیتین در کتاب کرد و کردستان معتقدند اگر در مطالعاتمان درباره کردها، رقص و آوازشان را تشریح نکنیم، در واقع جنبه‌های مهم زندگی اجتماعی آنها را بررسی نکرده‌ایم.
آنها در اعیاد و جشن‌ها دست‌های یکدیگر را می‌گیرند و حلقه‌ای تشکیل می‌دهند و به پایکوبی و شادمانی می‌پردازند. دو سه آوازه خوان نیز با نوای دُل و زُرنا (دهل و سورنا) به خواندن اشعار مناسب جشن می‌پردازند.

سازهای کردی

کردها در نواختن بلور (نوعی نی‌لبک)، دوزله، تنبور، رباب و دوتار مهارت دارند. طبله نیز مخصوص عشایر کرد است که سابقاً در مواقع جنگ یا برای گردآوری افراد و قوا و صدور فرامینی از قبیل حمله و آماده باش برای کوچ و حرکت ایل به کار می‌رفته است. امروز نیز این مراسم در برخی از نقاط کردستان در بین عشایر کرد مرسوم است. اغلب دو طبله را جلوی زین اسب می‌بندند و به هنگام سواری و حرکت دسته جمعی بر روی آن آهنگ‌هایی اجرا می‌کنند. شمشال که صدای آن شباهت فراوانی به نی هفتبند دارد، از سازهای عشایر کرد است که سازی استوانه‌ای شکل است که نواختن آن بین شبانان و کوه نشینان کرد مرسوم است.

در درس شناخت فرهنگ اقوام و عشایر ایران در دوره‌های راهنمایان گردشگری، درباره موسیقی اقوام مختلف ایران صحبت می‎شود، در صورت تمایل می‌توانید از طریق فرم زیر از شرایط برگزاری دوره‌ها مطلع شوید.

دریافت مشاوره تخصصی رایگان



رقص کردی

رقص در بین اقوام ایرانی و به خصوص کردها جایگاه خاصی داشته و دارد. این رقص‌ها با رقص در ملل دیگر تفاوت‌های بنیادین داشته و ابتذال رایج در غرب کاملا مبرا هستند. رقص‌های ایرانی ریشه‌هایی حماسی عرفانی، مذهبی، همکاری، تعاون و ... دارند و در شادی‌ها و غم‌ها، عروسی ها و سوگ‌ها، حالات درونی افراد را بیان می‌کنند.
رقص کردی نمادی از همبستگی و همیاری بوده و تاریخچه اسطوره‌ای در پس سالیان دراز در خود به یادگار دارد. دوران هزار ساله تسلط ضحاک و ایران، دوران تاریکی برای ایرانیان است که با به بند کشیده شدن ضحاک اهریمن صفت، توسط آفریدون و آزادی ایران از دست اهریمن به پایان می‌رسد و رقص کردی نمادی از جنب و جوش و شادی از شکست ظلمت و پیروزی نور است.

رقص کردی را هل پرین (هَل‌پرکی، هه‌لَپه‌رَکی) می‌نامند که به معنی جنبش و تکان (حمله کردن) است و خود انواع مختلفی همچون چه‌پی (چوبی)، سی‌پی (سه‌پایی) و ... دارد. رقص کردی رقصی نمادین و زیباست که در ابتدا با ریتمی آرام شروع می‌شود و در ادامه ضربآهنگ تند و حماسی به خود می‌گیرد که نمایشی از حرکات رزمی و جنگی است. زنان و مردان در حلقه‌هایی دست در دست هم دایره‌وار و با حرکات منظم می‌رقصند و در بعضی از رقص‌ها همانند چه‌پی، شخصی در اول صف وظیفه هماهنگی نفرات را برعهده دارد.

فرهنگ کردی را در قالب‌های زیر می‌توان بررسی نمود

- فرهنگ ادبیات عامه و فولکلور کردی
- جشن‌ها و آئین‌های کردی
- عروسی کردی
- موسیقی و رقص کردی



مطالب مرتبط


برچسب ها


ارسال پیام


کد بالا را در کادر وارد نمایید :