آیا میدانید راهنما-راننده کیست؟
امروزه در بسیاری از مواقع شرکتهای تورگردان یا مسافران درخواست راهنما-راننده (Guide Driver) را دارند که بیشتر برای تورهایی با تعداد نفرات کمتر از 4 نفر و یا انفرادی انجام میگیرد، ولی باید توجه داشت که هر راهنمای تور با داشتن کارت مجوز راهنمای گردشگری و داشتن گواهینامه نمیتواند به عنوان راهنما-راننده فعالیت کند و این خود نیاز به یک دوره آموزشی تئوریک 21 ساعته دارد چرا که حساسیت و دقت کاری و مسئولیت در این بخش دوچندان میشود، زیرا نقش راهنما در این بخش به غیر از مسئولیت راهنمای تور شامل مسئولیتپذیری در قبال رانندگی نیز است.
دورههای لازم برای گرفتن مجوز راهنما راننده
الف) آشنایی با علائم راهنمایی و رانندگی
از آنجایی که هر شخص برای اخذ کارت گواهینامه دورههای لازم را میگذراند لذا این واحد درسی فقط برای یادآوری و آشنایی مجدد انجام میگیرد و افراد علاقمند، با علائم راهنمایی و رانندگی بالاخص علائم و قوانین جادهای آشنا میشوند.
ب) آشنایی با تجهیزات لازم برای سفرهای جادهای
در این واحد درسی افراد علاقمند، با تجهیزات و ابزار لازم برای آماده کردن خودروی خود جهت انجام سفر و میزبانی گردشگران آشنا میشوند. لازم به ذکر است از آنجایی که بسیاری از مسیرهای گردشگری در مناطق بیابانی و کوهستانی و جنگلی انجام میگردد لازم است تا راهنما راننده با تجهیزات لازم آشنا شده و توانایی خود را برای مقابله با موقعیتهای چالشی بالا ببرد.
در این خصوص به برخی از تجهیزات لازم برای خودروهای سواری و شاسی بلند اشاره میشود:
لوازم و تجهیزات لازم برای سفرهای عمومی
-GPS ناوبردی یا دستی با نقشه آپدیت شده همراه با جزئیات مکانی
- جعبه آچار مخصوص به همراه سیمهای باطری به باطری به همراه گیره مخصوص
- جک
- یک قطعه چوب مربع مستطیل برای قرار دادن زیر جک
- فیوزهای یدک
- شلنگ و تسمههای یدک
- مایع درزگیر رادیاتور
- چسب مزدا یا دوقلو
- پمپ باد و لوازم پنچرگیری (چسب موقت پنچری)
- بیلچه
- لوله فلزی 40 یا 50 سانتیمتری
- موکت
- تجهیزات کمکهای اولیه شامل لوازم پانسمان و ضدعفونی
- تجهیزات تابلویی اخطار جادهای مانند تابلو اخطار و چراغ چشمکزن اخطار
- یک باکس آب معدنی
- طناب بلند یا سیم بکسل
- لوازم و تجهیزات خاص برای ماشینهای SUV و شاسی بلند 4WD
- وینچ
- تسمه و طناب
- تجهیزات پخت و پز غذا
- یک عدد چادر مسافرتی
- یک کیسه خواب و پتوی نجات حرارتی
آمادگیهایی که راهنما-راننده باید داشته باشد
بایستی متذکر شد که راهنما راننده بایستی قبل از هر سفر از سلامت فنی ماشین و خودرو خود مطلع باشد و روغن، چراغها و سیستم برق و سوخت ماشین را کنترل نماید. آشنایی با سیستمهای فنی خودرو، آشنایی به نقشه راههای ایران و دسترسی به شهرهای توریستی، آشنایی با استفاده از جی پی اس، اصول رانندگی در شرایط نامساعد جوی و مدیریت کنترل حوادث جادهای از دیگر مواردی است که راهنما راننده باید به آن آشنایی داشته باشد.
لازم به ذکر است در حال حاضر آموزش و مجوز خاصی برای راهنما رانندهها در کشور ایران تدارک دیده نشده و صرفا افرادی که دارای کارت راهنمایی تور هستند با داشتن گواهینامه میتوانند اقدام به میزبانی تورهای افرادی که درخواست راهنما راننده دارند، بکنند. در صورتی که نیاز است تا برای حرفهای بودن این شاخه از زیرساخت گردشگری، تدارکاتی اندیشید تا افراد واجد شرایط برای این فعالیت دورههای خاص را دیده و آمادگی لازم را برای میزبانی گردشگران داشته باشد.
ویژگیهای راهنما-راننده
یکی دیگر از مواردی که در ارائه خدمات راهنما راننده بسیار اهمیت دارد نوع خودرو است که بسته به نوع برنامه سفر و درخواست مهمان، شرکت خدمات مسافرتی اقدام به پیدا کردن راهنما راننده با ویژگیهای مربوط به سفر میکند. ولی باید به این موضوع توجه داشت که خودروی مورد استفاده، استانداردهای لازم برای انجام سفر را با توجه به نوع و شرایط سفر داشته باشد.
در خصوص تورهای طبیعتگردی که به مناطق طبیعی مانند کویر، بیابان، جنگل و کوهستان انجام میگیرد، شرایط خودرو انتخابی و راهنما بسیار متفاوت خواهد بود چرا که هر کدام از این سفرها میتواند همراه با چالشهایی باشد که تور را با مخاطره مواجه کند و راهنما بایستی با تجهیزات و لوازمی که همراه دارد و با توجه به ظرفیتهای خودرو، چالش پیش آمده را تسهیل نماید. لذا در این دورهها فرد راهنما-راننده علاقهمند به میزبانی مهمانان میآموزد که در مواقع اضطراری و گیرافتادن در شرایط خاص جوی و جادهای چگونه شرایط را مدیریت نماید.
بیمه
در خصوص بیمه مسافرینی که با راهنما-راننده سفر میکنند شرکت گردشگری موظف است نسبت به بیمه مسئولیت افراد با ذکر برنامه سفر و اعلام نوع خودرو اقدام نمایند و در حوادث ناشی از رانندگی بیمهنامه خودرو بایستی کامل بوده و سرنشینان بیمه باشند تا در صورت هرگونه حادثه ناشی از حوادث رانندگی و در صورت احراز مسئولیت برای راننده خودرو، حادثهدیدگان بتوانند از محل بیمهنامه ماشین، خسارت وارد شده را جبران نمایند.
همچنین راهنما راننده با توجه به نوع برنامهای که از شرکت تورگردان تحویل میگیرد بایستی از پوشش بیمه شخص ثالث در مسیرهای خارج از راههای مورد دسترسی و شناسایی شده (Off road) از بیمهگر استعلام بگیرد تا با اطمینان کامل از پوشش کامل شخص ثالث اقدام به انجام سفر کند.
از آنجایی که کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، مکلف هستند وسایل نقلیه مذکور را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور و یدک و تریلر متصل به آنها و یا محصولات آنها به اشخاص ثالث وارد میشود، نزد یکی از شرکتهای بیمهای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند، لذا یکی از مهمترین مسائل در خصوص این بیمه، داشتن اطلاعاتی است که حدود و مسئولیتهای شخص راهنما-راننده را تا حدود زیادی معین میکند. از اینجا (لینک به صفحه بعد) میتوانید قوانین و تبصرههای موضوع بیمه شخص ثالث را مطالعه بفرمایید.
لذا با توجه به قوانین و مواد مندرج در بیمه شخص ثالث بایستی رانندگان به رانندگی و دقت در عملکرد خود حساسیت داشته باشند و از انجام هرگونه فعالیتهای رانندگی که میزان ریسک خطر را بالا میبرد، بپرهیزند. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که راهنما-رانندهها در مناطق کویری اقدام به انجام حرکات نمایشی میکنند و بایستی متذکر شد در صورت حوادث ناشی از فعالیتهای نمایشی و پرخطر که مسبب آن راننده باشد، جبران خسارت مالی توسط نظر کارشناسی در دادگاه و در نهایت تشخیص دادگاه معین میگردد.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان