تفکری دوباره برای گردشگری
تفکری دوباره برای گردشگری، شعار امسال (2022) سازمان جهانی گردشگری است. شعاری که با تمرکز بر آیندهی این صنعت با تأکید برمفاهیمی الهامبخش چون: در اولویت قرار دادن جوامع محلی، ساختن هویتی جدید، تعهدپذیری، آموزش و مهارتآموزی، اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای جدید برای رشد و توسعهی پایدار در کشورها، ایدهپردازی، طراحی و اعلام شده است.
همهی این مفاهیم برای ما که در جغرافیایی به نام ایران زندگی میکنیم، عموماً روی تلخ و منفی خود را نشان داده است.
با مروری بر سیاستهای این سالها به سادگی در مییابیم که اتفاقاً اقوام و جوامع محلی هیچگاه در اولویت نبودهاند.
آموزش و مهارتآموزی هم در ابتداییترین گامها به کل نشسته است.
هیچگاه فرصتی برای رشد فراهم نشده است.
توسعه پایدار و اشتغالزایی هم شعاری است که همراه با باد غالب این کشور همیشه از آسمانش عبور کرده.
طی این سالها بارها شنیدهایم که گردشگری نیاز به توسعه زیرساخت دارد و با توسعه زیرساخت فلان تعداد شغل ایجاد میشود، اما دریغ از ساخت حتی یک توالت بین راهی، چه رسد به زیر ساخت گردشگری!
امروز نیک میدانیم که شعار ما باید تفکری دوباره برای ایران باشد. تفکری ورای جنسیتزدگی، خرافهپرستی و برای احیای هویت ملی؛ هویتی حاصل از همزیستی شاد، آزادانه و به دور از تفکر و توهم برتریجویانه و ایدئولوژیک. تفکری که منجر به زیست همهی اقوام ایرانی در کنار هم و برای هم باشد. در ایرانی آزاد، مقتدر و سربلند. پس در هفتهی گردشگری شعار ما این است: حتما تفکری دوباره برای ایران، بعد از آن شاید تفکری دوباره برای گردشگری.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان