جایگاه اکوتوریسم در بازار توریسم
اکوتوریسم در ابتدا به عنوان شکلی از توریسم بر پایه طبیعت در بازار توریسم ظهور نمود. حتی در بعضی کشورها، نظیر ایران، تاکنون اکوتوریسم و توریسم بر پایه طبیعت معادل یکدیگر به کار رفتهاند، در حالی که اکوتوریسم شاخهای از سفرهای طبیعتگردی است که کاملاً با موازین توسعه پایدار گام بر میدارد.
طبیعتگردی معادلی برای واژه Natural Tourism قرارداد شده است، نسبت به اکوتوریسم مفهوم گستردهتری دارد و به کلیه بازدیدها و فعالیتهایی که در دامن طبیعت انجام میشود -صرف نظر از پایدار بودن یا نبودن آنها- اتلاق میشود. آن بخش از این فعالیتها که مسئولانه و با حداکثر ملاحظات محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی صورت میگیرد، اکوتوریسم خوانده میشود.
نمودار زیر جایگاه اکوتوریسم را در بازار گردشگری نشان میدهد.
در اکوتوریسم انگیزه اصلی مشاهده و احترام به طبیعت و نیز احترام به ارزشهای فرهنگی مرتبط با طبیعت است، در حالیکه در توریسم ماجراجویانه، فعالیتهای فیزیکی و درگیری با شرایط دشوار طبیعت، انگیزه این گونه سفرهاست.
از دیگر ویژگیهای اکوتوریسم در مقایسه با شاخههای دیگر صنعت توریسم، مقیاس کوچک آن است، در حالیکه سایر شاخهها به توریسم انبوه، شرکتها، آژانسها و هتلهای بزرگ میاندیشند، اکوتوریسم به ندرت با گروههای بیش از 225 نفر برای هر برنامه سروکار دارد و نیز به وسیله شرکتهای کوچک تا متوسط، هتلهایی با کمتر از 100 تخت و راهنمایان محلی، در محیطهای طبیعی اداره میشود.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان