امکانات اکوتوریسم؛ فروشندگان محلی کالا و خدمات
در صنعت اکوتوریسم فروشندگان محلی کالا و خدمات عبارتند از: دکههای فروش مواد غذایی، رستورانها، تورگایدهای محلی (Local Guide)، اجارهدهندگان خودرو، تاکسیها، خدمات تفریحی (اسب، قایق، دوچرخه و ...)، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و ... .
بیشترین کارهایی که افراد جامعه محلی در آن درگیر میشوند در این گروه هستند. فروشندگان محلی کالاها و خدمات، در میزان موفقیت برنامههای اکوتوریسم و قابلیت آن در منتفع کردن جوامع محلی، نقش دشواری برعهده دارند. بیشتر اوقات این مشاغل بسیار کوچک هستند و برای شروع به اندکی حمایت و سرمایه نیاز دارند.
جالب است بدانید که میزان تعامل اقتصادی اکوتوریسم و مردم محلی بر اساس میزان حضور و موفقیت فروشندگان محلی سنجیده میشود، که این مهم نیز به نوبه خود به عوامل بسیار زیادی بستگی داشته و در هر یک از مقصدهای اکوتوریسم با دیگری تفاوت دارد.
برای نمونه، بیش از 40 % جوامع محلی که در جوار پارک ملی دریایی هولچان در کشور بلیز زندگی میکنند، در فعالیتهای وابسته با بازدیدکنندگان این پارک شرکت میکنند، در حالیکه کمتر از 10 % مردم هم جوار پارک ملی تورتاگورو در کاستاریکا در این امر شرکت دارند. بنابراین برنامهریزی در زمینه مشارکت جوامع محلی در فعالیتهای مربوط به اکوتوریسم نیاز به بررسی همه عوامل مؤثر بر میزان همکاری مردم همان منطقه دارد. زمینههای فرهنگی مردم محلی یکی از مهمترین این عوامل است.
مثلاً در کشور کنیا، با وجود رونق بسیار اکوتوریسم در منطقه ماساییها، این مردم به خاطر پایبندی به سنتهای کهن خود رغبتی به شرکت در جریان اکوتوریسم و ایفای نقش فروشندگان محلی از خود نشان نمیدهند. در چنین موردی، مکانیسمی فراهم شده است که شرکتهای سافاری برای استفاده از سرزمین ماساییها، به آنها اجاره میدهند و جوامع محلی را به این طریق منتفع میسازند.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان