تورگاید چه ویژگیهایی دارد؟
بر اساس قانون طبیعت، همه مردم برابر و یکسان آفریده نشدهاند. برخی تیز هوشتر از دیگرانند، گروهی از تندرستی بیشتری بهرهمندند و کسانی نیز از موهبت داشتن پیشینه و پس زمینههای کاری گوناگون برخوردارند. آنچه شما از یک تورگاید انتظار دارید آمیزهای هرچه بیشتر از توانمندیها و برجستگیها و کمترین ضعفها و ناتوانیها است.
از ویژگیهای بارز یک تورگاید-Tour guide، قدرت مدیریت، ادب، رعایت بهداشت فردی، احساس مسئولیت، ظاهر آراسته، آشنایی کامل با آداب معاشرت، توانایی مدیرت بحران و توجه به خواستههای دیگران، علاقه به یادگیری، شناخت فرهنگها، آشنا شدن با آدمهای مختلف، شناخت لازم و کافی از منطقه، تسلط به دو یا چند زبان، تحصیلات لازم و کافی، اطلاعات کافی از محل مورد بازدید، مهارت لازم و کافی در کمکهای اولیه و البته عاشق سفر بودن است.
یک راهنمای تور برای اینکه موفق باشد، باید جزءجزء وظایفش را دوست داشته باشد و برایش کسالتآور و خستهکننده نباشد، زیرا راهنمای سفر باید علاوه بر اینکه دیر خسته شود، به دیگران هم روحیه بدهد و آنها را سرحال نگه دارد.
راهنمای تور باید بتواند با مخاطب خود ارتباط مناسبی برقرار سازد و زبان، رکن نخست در این ارتباط است. از این رو توانایی و مهارت تورگاید در تکلم به زبان مورد نظر همراهان او اهمیت بسیار دارد. بدیهی است تورلیدر با توجه به محدودیتهای خود تنها به یک یا چند زبان رایج که گردشگران سرزمین مبدا بیشتر به آنها تکلم کرده و مسلط هستند پرداخته و از همین رو تربیت راهنمایان گردشگری مختلف به منظور ارائه خدمت به گردشگرانی با زبانهای گوناگون وظیفهای بر عهده سازمان متولی امور گردشگری مقصد است.
موضوع مهم دیگر اطلاعات تورگاید است. راهنمای سفری با سطح اطلاعات پایین در بهترین شرایط شاید تنها همراهی خوب تلقی شود. نحوه بیان اطلاعات هم بسیار مهم است. گردشگر نباید احساس کند که تورلیدر از سرتکلیف و به صورت یک ماشین ضبط صوت اطلاعاتی را برای او و دیگر همراهان در سفر پخش میکند. ارائه اطلاعات به شیوهای جذاب، هنرمندانه و در ضمن برقراری ارتباط روحی با مخاطب، استفاده از زبان بدن، اشتیاق در عرضه اطلاعات و نشان دادن علاقمندی شخصی به موضوعی که درباره آن برای همراهان توضیح داده میشود و البته در صورت ضرورت استفاده از ابزارهای لازم مثلا امکانات صوتی جزیی جدا نشدنی از نقشی است که انواع تورگایدها حسب تعریف برعهده دارد.
در کل یک راهنمای تور یا تورگاید باید سختیهای کار را بشناسد و نسبت به آنها صبور باشد. قطعا هماهنگی و سروکله زدن با آدمهای مختلف با روحیات مختلف بسیار سخت است، اما این مهارت راهنمای تور است که بتواند این کار را کاملاً حرفهای انجام دهد.
در ادامه در خصوص برخی از مهمترین ویژگیهای تورگاید توضیحات بیشتری بیان شده است:
1) شناخت منطقه: بدیهی است هر کس برای نخستین بار جایی را ببیند، با آن آشنایی ندارد اما برای کسی که از پیش به آنجا رهسپار شده باشد، این یک برتری بی چون و چراست. یک راهنمای تور با داشتن شناخت از منطقه میتواند با تسلط بیشتر و بهتری، درباره جاذبهها، امکانات محل و شمار روزهای سفر سخن بگوید و اظهارنظر کند و مشکلات احتمالی را از پیش در یابد.
2)دانستن یک یا چند زبان: تسلط راهنمایان تور به زبانهای خارجی (به ویژه برای تورهای خروجی) از نیازهای حرفهای است. اما بیشتر راهنمایان گردشگری گهگاهی نیازی به دادن توضیحات ندارند و به این دلیل در جاهای دیدنی سرانجام به اینجا میرسند که کار را کاملاً به دست راهنمای محلی بسپارند.
3) تحصیلات و هوشمندی: این دو ویژگی توامان با یکدیگرند اما همیشه چنین نیست. برخی از دانشآموختگان میتوانند الگو و نمونه هوشمندی باشند و بسیاری از مردمان هوشمند شاید آموزشهای رسمی بالاتر از دبیرستان را ندیده باشند، پس شما کسی را به عنوان تورگاید میخواهید که تیزهوش باشد و در زمانی کوتاه بتواند دانستنیها را فرا گرفته و به یاد بسپارد و سخنور خوبی باشد. بهترین همراهان تور کسانی هستند که تنها کمی باهوشتر از کسانی باشند که در خدمتشان هستند.
4) کارآزمودگی و سن: باز هم این دو عامل
در هم تنیده و توامان با یکدیگرند، اما گاهی چنین نیست، برخی از بزرگسالان
گویی از تجربهها درس نگرفتهاند و برخی از جوانترها گویی پخته و بالغ
آفریده شدهاند. همه چیز به سن و سال بستگی ندارد، اما چندین تار موی
خاکستری میتواند به جلب توجه و احترام کمک کند. با این همه بهتر است جوان
کار آمد داشته باشید تا کهنه کاری که کارایی ندارد. با اینکه داشتن تجربه
مستقیم از سفر بسیار سودمند است اما تجربههای مدیریتی در دیگر زمینهها
نیز میتواند کارساز باشد.
5) مهارت در امداد و نجات و کمکهای اولیه: تورگاید در پذیرفتن مسئولیتهای
پزشکی باید بسیار هوشیار باشد. مهارتهایی همچون تنفس مصنوعی، نجات غریق،
کمکهای اولیه پیشرفته کمک بسیار با ارزشی در رهبری و هدایت تور است.
6) پرداختن به جزئیات: مهارتهای سازمانی اغلب دست کم گرفته میشوند، به ویژه در زمینه رهبری تور که بیشتر بر فرهیختگی تاکید میشود. با این همه، به آینده بیندیشید، پیشتر را بنگرید و برای آینده تصمیم بگیرید. تمهیدات لازم برای اجرای تور را از پیش فراهم سازید و هر روز آن را بازبینی کنید، باید بتوانید همه رویدادهای سفر را روشن، کامل و دقیق ثبت کنید.
7)نیرومندی و مصمم بودن: یک راهنمای تور ماهر باید توانایی رهبری را داشته باشد. یعنی بتواند مدیریت کند و تصمیم بگیرد. این کار به درد کسانی که دارای شخصیتی دودل، بی ثبات، ترسو و کمرو هستند نمیخورد.
8) دید مثبت: تورگاید باید در سفر آدمی خوشبین باشد یا دست کم اینگونه خود را نشان دهد. این خوشبینی باید مسری باشد. راهنمای منفیباف مایه دردسر و گرفتاری است، با این همه راهنمای گردشگری نباید دچار خوشبینی بیش از اندازه باشد.
9) زیرکی و خوش سرزبانی: یک همراه تور، هم باید سیاستمدار باشد، هم با مسافران گروه و هم با کارکنان، هتلها، رستورانها، شرکتهای حمل ونقل و رانندگان، روشی سیاستمدارانه داشته باشد. وی نباید به شایعات توجه کند، به اعتماد طرفهای خود باید ارج بگذارد و به حساسیتهای آنها توجه کند.
10) صداقت و وفاداری: فضیلتی که هر تورگاید باید داشته باشد صداقت و پایبندی به اصول، هم در برابر مسافران و هم سازمانی که برای آن کار میکند، است. در این کار همه چیز باید آشکار باشد و هیچگونه پنهان کاری و حساب سازی نباید وجود داشته باشد. راهنما نباید دست به کارهایی بزند که به سازمان و کارفرمای او ضربه و لطمه وارد شود. در زمانهای حساس و بحرانی باید برخورد وی با مسافران و کارفرما یکسان باشد و از هیچ یک از آنان در برابر دیگری جانبداری نکند.
11) اعتمادبه نفس و قاطعیت: یک راهنمای تور بهتر است دارای اعتماد به نفس و غرور بوده و کمی هم منیت داشته باشد. هنگامی که کارمند هتل تاکید میکند که اتاق یک تخته نداریم، راهنما باید سازش ناپذیر بوده و نباید کوتاه بیاید، در پاسخ وی باید بگوید: «بگو رئیست بیاید.» این به معنای دادزدن، ناسزاگفتن یا رفتارخشن نیست. این کار نمایش نیروهای درونی، سرسختی و سازش ناپذیری است و به معنای این است که تورگاید بر روی حقوق مسافرانش پافشاری میکند.
12) آرامش در رفتار: حتی در هنگام نگرانی نیز باید لبخند اطمینان بخش بر لب داشت. بهترین راهنمایان هیچگاه حتی در درون خود نباید ترسان باشند. آنها باید در بحرانها خونسرد بوده و در برابر موارد اضطراری واکنش شایسته نشان دهند. هنگامی که در تهدید مخاطرات بزرگ هستند باید توان آن را داشته باشند که به درستی و روشنی بیندیشند و در اینگونه رویدادها باید بدون ترس با سینه سپر به میان معرکه بروند و با مشکلات روبرو شوند این کار به گروه آرامش خوهد داد.
13) شخصیت گرم و پرشو: ویژگیهای پیش گفته به هنگام کاربرد کم و بیش ارتشی مابانه به نظر میرسند. در هر تورگایدی باید کمی هم رفتار افسر فرمانده وجود داشته باشد. با این تفاوت که مسافران، یک گروه آزاد و خوشگذران هستند و نه یک دسته سرباز. راهنمای تور هنگامی که رهبری خود را اعمال میکند باید گشادهرو باشد و نشان دهد که آماده لبخند زدن است و رفتاری پرشور و دوستانه داشته باشد.
14) آراستگی و پیراستگی: مسافران تور میتوانند با سر و وضعی نامرتب یا آشفته دیده شوند اما سرپرست گروه همواره باید دارای ظاهری آراسته باشد. این آراستگی و شادابی بر اعتبار و اقتدار او میافزاید و سرمشقی برای دیگران خواهد بود. یک لیدر شلخته برای خودش، کارفرما، ارزش و موفقیت تور، اثر بد و ناخوشایندی خواهد داشت.
15) تندرستی: این بدین معنا نیست که سرپرست تور از آغاز روز ورزشهای سنگین بکند. اما باید تندرست باشد، از ناتوانی بدنی در رنج نباشد و از بنیه خوب برخوردار باشد. حتی هنگامی که احساس بیماری میکند باید به گونهای رفتار کند که گویای سرزندگی و توانمندی باشد و به هنگام بیماریها نباید بگذارد که بیماری براو چیره شود.
16) حساسیت: گذشته از برنامه ریزی برای مسیرها و ردیابی یا موارد اضطراری، تورگاید همواره باید حالات مسافران را زیر نظر داشته و واکنشهای شخصیتی آنها را پیش بینی کرده و تفکر آنها را بخواند و به شکایات آنها توجه کند. خستگی آنها را ارزیابی نموده و اسباب آسایش و آرامش مسافران تنها و نگران را فراهم کند. راهنمای تور باید کمی هم روانشناس باشد و نسبت به مسافران و حالتهای آنان بسیار هوشیار باشد.
17) انعطاف پذیری و نرمش: برخی از مردم هنگامی که روال عادی کارها در خطر به هم خوردن قرار میگیرد دستپاچه و سراسیمه میشوند این حالت بیشتر برای برنامهریزان خشک و نرمش ناپذیر روی میدهد که خواهان آن هستند که همه چیز مرتب و بی کم و کاست باشد. اصل قدیمی مورفی دقیقا برای تور هم مصداق دارد (اگر قرار است چیزی خراب بشود خراب خواهد شد). برنامه ریزی احتمال پدید آمدن دردسرهای بزرگ را کاهش میدهد اما پارهای تغییرات گریزناپذیر هستند. در سفر چیزهایی همچون خرابی وسایل حمل و نقل، آشفتگی وسایل ارتباطات و پیام رسانی، مسافران ناسازگار و دردسر آفرین یا بیماریها، بلایای طبیعی، تأخیر وسایل ترابری و ... وجود دارد. پس تورگاید باید به سرعت و با حضور ذهن چارهسازی کند. باید توان آن را داشته باشد تا هرگاه شرایط ایجاب میکند، برنامه را تغییر دهد.
18) فداکاری: چونان دیگر اصول رهبری یک راهنمای گردشگری باید همواره آماده باشد تا به خاطر رفاه گروه از آسایش خود چشم پوشی کند. یک تورگاید باید پس از همه بخورد، بنوشد و بیاساید.
19) آیندهنگری: همچنان که نرمشپذیری فضیلتی بایسته است، یک لیدر کاردان باید همه چیزهای نادرست و دشواریساز را از پیش دریابد و بکوشد از روی دادن آنها پیشگیری نماید. این به معنای گفتگوهای گسترده با راننده اتوبوس و کارکنان کشتی، گفتگوهای تلفنی پیش از آغاز تور، بررسی امکانات پیش از به دست گرفتن رهبری گروه است.
20) توانمندی برای پدیدآوردن دوستیهای پایدار: یک تورگاید کارآزموده این توانایی را دارد که مسافران را به هم نزدیک کند. در پایان یک تور خوب، بیشتر مسافران گروه دوست ندارند از هم جدا شوند و پس از آن نیز با هم بسیار در تماس خواهند بود. بیشتر آنها در تورهای بعدی باهم سفر خواهند کرد.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان