یکی از نکات آموزشی در حوزهی سافاری و سفرهای آفرود در رفتن لاستیک از رینگ است. در بعضی از مناطق مثل کویر، رمل، کوهستان، برف و حتی جادههایی که خاکی هستند و مدت طولانی در آن مشغول رانندگی هستید، برای بیشتر ایجاد کردن سطح درگیری لاستیک به زمین و نرمتر شدن ماشین و جلوگیری از تکانهای شدید باد لاستیک را کم کنید، میزان کم کردن باد لاستیک کاملا به اقلیمی که در آن رانندگی میکنید بستگی دارد از 25 پیاسآی (PSI) تا 6 پیاسآی میتواند متغیر باشد.
معمولا جدا شدن رینگ از لاستیک زمانی اتفاق میافتد که باد لاستیک بسیار کم شده باشد و فرمانهای ناگهانی به خودرو داده شود، بنابراین رانندگی در شرایطی که باد خودرو کم شده باشد هم نیاز به مهارت ناشی از آموزش، تکرار و تجربه دارد.
خارج شدن لاستیک از رینگ امکان دارد از یک طرف رینگ و یا از هر دو طرف رینگ باشد، در چنین شرایطی معمولا احتیاج به تعویض زاپاس نیست، ابتدا باید با جک زدن فشار وزن خودرو را از روی چرخ برداشت، اگر این اتفاق در تپههای رملی یا برفی و زمین نرم باشد احتیاج به بالا بردن زیاد جک نیست، بعد از درگیر شدن جک با خودرو می توانید زیر لاستیک را خالی کنید.
بعد از اینکه فشار از روی لاستیک برداشته شد از 2 روش میتوان برای جا انداختن لاستیک در رینگ استفاده کرد.
توجه داشته باشید برای انجام این کار احتیاج به تجهیزاتی دارید که شامل موارد زیر هستند:
جک ( ضروری)
بیل
پمپ باد (ضروری)
*توجه:
از هر کدام از روشها که استفاده کردید حتما باید بین رینگ و لاستیک کاملا تمیز باشد زیرا اگر شن، گل و یا جسمی بین رینگ و لاستیک باشد موجب خالی شدن باد به مرور زمان میشود و مدام باید لاستیک باد شود.
روشهایی که میتوان برای انجام این کار استفاده کنید عبارتند از:
- اتصال پمپ باد به لاستیک و هدایت لاستیک با دست.
در این روش بعد از جک زدن، لاستیک را جا به جا کرده تا درنهایت لاستیک در وضعیتی قرار گیرد که باد زیادی از بین رینگ و لاستیک خارج نشود و لاستیک باد شود، اگر آب به اندازه کافی در دسترس هست هم زمان با ریختن آب به دور رینگ بین رینگ و لاستیک را تمیز میکنید.
فیلم شماره 1
- جا انداختن لاستیک به دور رینگ با مواد قابل اشتعال.
در این روش بعد از جک زدن زیر خودرو اگر کپسول اسپری گاز داشتید بعد از تمیز کردن دور رینگ مقداری گاز را در لاستیک اسپری کنید و با زدن فندک یا کبریت اقدام به مشتعل کردن گاز کنید، بر اثر انفجار ایجاد شده مقدار گاز در لاستیک در یک لحظه زیاد شده و لاستیک را به رینگ میچسباند همین کار را با ریختن مقداری بنزین نیز میتوانید انجام دهید.
فیلم شماره 2
*نکته: برای مشتعل کردن از خود کپسول هم میشود استفاده کرد به این صورت که اسپری را در مقابل درز رینگ و لاستیک با فاصله 40 سانتیمتر قرار دهید و اقدام به اسپری کنید همزمان فندک را هم بزنید تا شعلهور شود، ولی همه این کار در کسری از ثانیه است.
پ.ن. اول، اگر پمپ باد نداشتید از روش شماره 2 استفاده کنید.
پ.ن. دوم، اگر در رمل،برف و یا گل هستید، برای فرو نرفتن جک از بیل استفاده کنید و آن را در زیر جک بگذارید.
پ.ن. سوم، انجام روش شماره 2 احتیاج به تجربه دارد، زیرا مقدار گاز و یا بنزین باید به اندازه باشد، در غیر این صورت موجب مشتعل شدن لاستیک و یا ایجاد فشار قوی و ترکیدن لاستیک میشود.
پ.ن. چهارم، زمان جا انداختن لاستیک، خیلی مواظب انگشتان خود باشید و حتما با دستکش این کار را انجام دهید و موارد ایمنی را رعایت کنید.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان