راهنمای کامل زین دوچرخه
خانه / کانون‌های موسسه طبیعت / آموزش و مقاله ها / راهنمای کامل زین دوچرخه

 خرید زین

اگر فکر می‌کنید دانستن در مورد زین دوچرخه غیر ضروری است، توجه شما را به آمار زیر جلب می‌کنیم:
60% دوچرخه‌سواران از زین مناسب استفاده نمی‌کنند!
پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید...
تا به حال پیش آمده‌است بعد از دوچرخه‌سواری احساس درد یا گرفتگی در ناحیه عضلات باسن و پاهای خود داشته باشید؟ شاید مساله به خاطر زین دوچرخه باشد! در دوچرخه سواری، احساس راحتی در هنگام رکاب زدن بسیار مهم است، مخصوصاً در بین دوچرخه سواران جدید.

داشتن زینی که مناسب دوچرخه، نوع رکابزنی و فرم بدن شما باشد، می‌تواند باعث ایجاد حس راحتی کند. پس فکر نکنید که خرید زین جدید یک مساله غیر ضروری است. اگرچه انتخاب یک زین جدید می‌تواند کار سختی به نظر بیاید، اما خواندن این مطلب و و دیدن ویدیوی راهنمای کامل زین دوچرخه به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چگونه مواردی مانند مواد طراحی، جنس، اندازه و همچنین نوع دوچرخه‌سواری شما می‌تواند در انتخاب زین دوچرخه تأثیر بگذارد.

زین دوچرخه

زین‌های دوچرخه، اغلب در یکی از 4 دسته اصلی زیر قرار می‌گیرند:

  • دوچرخه سواری تفریحی: اگر هنگام رکاب‌زنی با یک دوچرخه شهری یا تفریحی، با کمر صاف‌تری می‌نشینید و دوچرخه‌سواری در مسافت‌های کوتاه را ترجیح می‌دهید، یک زین طراحی شده برای دوچرخه سواری تفریحی را امتحان کنید. این زین‌ها اغلب در اندازه بزرگ با روکش نرم هستند، گاهی اوقات دارای فنرهای پهن بوده و جلوی کوتاهی دارند.

زین‌های دوچرخه‌سواری تفریحی

  • دوچرخه سواری سرعت: طرفدار رکابزنی با سرعت زیاد در مسافت‌های طولانی هستید؟ زین‌های دوچرخه سواری جاده‌ای (کورسی)، باریک و کشیده هستند و برای بهترین انتقال نیرو هنگام رکاب زدن، دارای حداقل پد فومی هستند.

زین‌های دوچرخه سواری

  • دوچرخه سواری کوهستان: در مسیرهای کوهستانی، شما به طور پیوسته روی زین نیستید و بسته به نوع مسیر، گاهی روی رکاب‌ها می‌ایستید، در سرازیری‌ها بالای زین حالت نیم‌خیز دارید یا حتی از عقب‌تر از زین قرار دارید. به دلیل وجود این موقعیت‌های متنوع، زین مخصوص کوهستان با پد فومی حمایت کننده استخوان‌های لگن مناسب خواهد بود. این زین‌ها دارای روکش مقاوم و یک شکل ساده و خاص هستند تا به حرکات شما کمک کنند.

زین مخصوص کوهستان

  • سفر با دوچرخه: برای رکابزنی در مسافت‌های طولانی، زین مطلوب شما، دارای ویژگی‌هایی مابین زین جاده و زین کوهستان می‌باشد. این زین‌ها معمولاً قسمت نرمی برای استخوان‌های لگن دارند و در قسمت جلو، کشیده و باریک هستند. وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود نشستن طولانی روی زین آزاردهنده نباشد.

 زین فنردار

زین مخصوص بانوان

تمامی مدل‌های زین گفته شده در بالا، می‌توانند در دو مدل مخصوص آقایان و بانوان طراحی و ارائه شوند. این طراحی متفاوت به دلیل تفاوت در ساختار بدنی خانم‎ها و آقایان مخصوصا در ناحیه لگن می‌باشد.

تمامی مدل‌های زین

تفاوت‌های ساختاری لگن خانم‌ها و آقایان:

به طور کلی لگن زنان کوتاه‌تر و پهن‌تر می‌باشد.
استخوان خاجی در زنان پهن‌تر است.
مدخل لگن در زنان بزرگ‌تر است (به جهت زایمان راحت)
سوراخ سدادی در مردان بیضی شکل و در زنان دایره‌ای است.
این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا در طراحی زین دوچرخه مخصوص خانم‌ها، قسمت لگن پهن‌تر باشد.

روکش زین

استفاده از روکش زین باعث نرم‌تر شدن آن و احساس راحتی بیشتر می‌شود. جنس مواد به کار رفته در داخل روکش زین، معمولا فوم یا ژل است. در هنگام استفاده از روکش بسیار مهم است که به شیوه درست روی زین قرار بگیرد و کاملا فیکس باشد. حرکت کردن روکش روی سطح زین در هنگام رکاب زدن، باعث ایجاد مشکلاتی مانند جابجایی استخوان لگن روی زین خواهد شد که در طولانی مدت باعث آسیب می‌شود. استفاده از روکش معمولا در سطوح حرفه‌ای و روی زین‌های تخصصی مرسوم نیست.

استفاده از روکش زین

تنظیم بودن زین

تنظیم بودن زین به اندازه انتخاب زین درست اهمیت دارد. طبق تحقیقات انجام شده حدود 80% دوچرخه سوارها زین و فرمان دوچرخه خود را به درستی تنظیم نمی¬کنند.
تنظیمات زین دوچرخه در 3 مورد باید انجام شود:
• تنظیم ارتفاع زین
• تنظیم کشوئی زین (عقب و جلو بودن زین)
• صاف بودن زین (تراز بودن نسبت به سطح زمین)
برای اطلاع از نحوه صحیح تنظیمات زین مطالب بعدی را مطالعه کنید.

زین‌های مخصوص بر اساس محل قرارگیری استخوان لگن روی زین

اگر بخواهیم تخصصی‌تر به موضوع زین نگاه کنیم، باید به محل قرارگیری استخوان لگن روی زین توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بر اساس شکل بدن و الگوی رکابزنی، استخوان لگن معمولا در یکی از سه ناحیه زین قرار می‌گیرد:
قسمت جلویی زین
قسمت میانی زین
قسمت انتهایی زین
تشخیص این موضوع، همانطور که در فیلم توضیح داده می‌شود، به وسیله بایک فیتینگ (Bike Fitting) و دستگاه مخصوص انجام می‌شود.

بر اساس نتیجه کار، یکی از زین‌های زیر برای شما مناسب خواهد بود:

اگر استخوان لگن در قسمت میانی زین قرار می‌گیرد، زین‌های معمولی یا خنثی (Neutral) برای شما مناسب خواهد بود.
اگر استخوان لگن در قسمت جلویی زین قرار می‌گیرد، زین‌های فوروارد (Forward) برای شما مناسب خواهد بود.
و اگر استخوان لگن در قسمت عقبی زین قرار می‌گیرد، زین¬¬های آپ¬رایت (Upright) برای شما مناسب خواهد بود.

راحتی روی زین

نکاتی برای افزایش راحتی بیشتر روی زین

حتی با وجود استفاده از زین مناسب، دست‌اندازهای زیاد یا زمان‌های طولانی نشستن روی زین، می‌تواند منجر به فشرده سازی ناحیه پرینه یا پرینیوم (Perineum) که فاصله بین ناحیه تناسلی تا مقعد است، بشود. این مساله در حین دوچرخه سواری باعث احساس بی‌حسی یا سوزش (Saddle Sore) در این ناحیه خواهد شد و در بلند مدت ممکن است منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه تناسلی افراد شود. بنابراین، برای رسیدن به راحت‌ترین حالت سواری، نیاز است مواردی را در سبک رکابزنی خود رعایت کنید. برخی از مواردی که می‌توانید امتحان کنید:
- حدود هر 10 دقیقه یکبار، مدت کوتاهی روی پدال‌ها بایستید.
- کمی روی دست اندازها بایستید و از پاها به عنوان کمک فنر استفاده کنید.
- برای سواری در کوهستان، دوچرخه‌ی دو کمک (Full Suspension) تهیه کنید.
- از زین فنردار که در برخی از دوچرخه‌های تفریحی و شهری وجود دارد، استفاده کنید.
- شورت دوچرخه پد دار بپوشید. استفاده از آن‌ها می‌تواند در به حداقل رساندن اصطکاک، رطوبت و تنش‌های وارده به لگن کمک کند.

گردآوری متن و فیلم: سعید جمشیدی
آشنایی با دوچرخه- کانون دوچرخه‎سواری طبیعت
منابع:

 

www.elmevarzesh.com
www.bikefitting.com
https://www.rei.com/learn/expert-advice/bike-saddles.html


دریافت مشاوره تخصصی رایگان




مطالب مرتبط


برچسب ها


پیام های کاربران


سعید رضا شیری
آیا شما زین فنر دار بروکس برای مسافت های طولانی دارید، لطفاً عکس و قیمت را بفرمایید
پاسخ مدیر سایت :
سلام، ما موسسه آموزشی گردشگری هستیم، فروش نداریم.

ترنج
سلام ارادت دارم...من ترنج هستم یه ماهه که دوچرخه سواری رو شروع کردم خیلی اذیت میشم با دوچرخه ام قدم ۱۵۷ وزنم ۶۲ویاسایزدوچرخه ام ۲۴ هستش..همش از روی زین لیز میخورم با اینکه روکش ژله ای از همین لاهیجان خریدم ...رشته اصلی من کوهنوردی هستش و خداروشکر پاهای قدی قوی دارم و صعودهای تا قله آرارات ترکیه هم رفته ام ولی این دوچرخه منو خیلی اذیت میکنه
پاسخ مدیر سایت :
سایز دوچرخه‌‌تون چیه؟ قاعدتا باید small باشه.

احتمال داره زاویه زین درست نباشه و به سمت جلو زاویه داشته باشه و علت لیز خوردن همین باشه.

می‌تونین هایلایت وسایل و تجهیزات را در پیج‌ اینستای کانون دوچرخه سواری طبیعت در مورد سایز دوچرخه و تنظیم زین و ... و مقالات «راهنمای انتخاب سایز دوچرخه» و «راهنمای انتخاب زین دوچرخه» رو در سایت در بخش «آشنایی با دوچرخه» مطالعه کنین.

ارسال پیام


کد بالا را در کادر وارد نمایید :