حکم مأموریت راهنمای تور
راهنمای تور بایستی بداند در زمان موافقت برای انجام سفر و میزبانی برنامه گردشگری محول شده، بایستی از شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری به صورت کتبی حکم مأموریت دریافت نماید. در این حکم تاریخ شروع به همراه ساعت حضور در محل معین شده و پایان سفر و مسیر سفر به همراه تعداد مسافرین ذکر شده است. چرا که در طول مسیر امکان دارد به هر دلیلی نیاز به نشان دادن حکم به ارگانهای نظارتی باشد و تا حکم مأموریت به نام خود راهنمای سفر نباشد و با کارت تورلیدری و شماره ایشان تطبیق نداشته باشد، حضور این شخص به عنوان راهنما در سفر و سخنگو یا نماینده شرکت گردشگری برای مراجع ذیصلاح قابل قبول نخواهد بود. لذا بایستی بعد از انجام قرارداد با شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری، نسبت به اخذ حکم مأموریت با ذکر مدت و تاریخ برنامه و مسیر سفر اقدام گردد.
بسیاری از اتفاقات و چالشهای بحث برانگیز بین راهنما و شرکت خدمات مسافرتی در اثر بیاطلاعی و ناآگاهی اتفاق میافتد و در صورت داشتن کمی اطلاعات حقوقی در خصوص مسئولیتها و قوانین کار، مطمئنا چنین چالشهایی رخ نخواهد داد و حتی در صورت رخداد چنین اتفاقی، بررسی موضوع اختلاف توسط مراجع ذیصلاح بر اساس مدارک و مستندات انجام میگیرد.
متن حکم مأموریت راهنمای تور
در ادامه برای نمونه متن لازم برای حکم مأموریت راهنما آورده شده است که راهنمایان و آژانسهای گردشگری میتوانند از آن برای فعالیتهای خود استفاده نمایند.
توجه به نکات زیر در این حکم ضروری است:
- در صورت انجام تورهای فرهنگی و یا ترکیبی (تاریخی و طبیعتگردی) و هرگونه برنامه سفر دیگر، بایستی هدف از سفر در حکم مأموریت ذکر شود.
- برنامه سفر بایستی با جزییات کامل و زمانبندی شده با ذکر جاذبههای دیدنی، وعدههای غذایی، سقف هزینههای پذیرایی و غذای مسافرین و کادر تور و همچنین سقف هزینههای ورودی هر نفر به همراه سقف هزینه انعام به پیوست به راهنما تحویل داده شود.
- برنامه سفر پیوست شده برای راهنما به صورت (DPI) Detail Program Itinerary است.
- به پیوست یک جدول از تلفن های ضروری شامل تلفن سایتهای بازدیدی، رستورانهای مورد نظر، هتلهای رزرو شده، مشخصات راننده اتوبوس یا هر وسیله حمل و نقل رزرو شده دیگر، کمک راهنما و مدیر فنی را به راهنما تحویل دهد.
شرایط و کاربرد حکم مأموریت تورلیدر
- حکم مأموریت نشانه فعالیت راهنما و در واقع رزومه ایشان است، لذا بایستی یک نسخه از آن را بعد از اتمام سفر نزد خود داشته باشد تا در صورت نیاز، از آن برای نشان دادن به مراجع ذیصلاح استفاده نماید. همچنین در زمان تمدید کارت راهنمای تور برای توضیح فعال بودن خود به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه، دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر مراجع ذیربط ارائه دهد.
- حکم مأموریت بایستی بر روی سربرگ شرکت گردشگری با توجه به شماره پروانه بهرهبرداری و شماره مجوز نوشته شود تا بتوان در صورت نیاز برای استعلام از اداره کل گردشگری استان، اقدامات لازم انجام شود.
- همچنین توجه داشته باشید که حکم مأموریت باید به امضای مدیرعامل و مدیر فنی رسیده باشد چرا که سندیت آن با امضای افراد واجد شرایط شرکت قابل قبول خواهد بود. امضای هر شخصی با عنوان از طرف، برای حکم مأموریت هیچگونه سندیتی نداشته و برای اداره کل قابل قبول نخواهد بود، مگر اینکه توسط مدیرعامل مورد تأیید باشد، همچنین امکان دارد در زمان ایجاد یک مشکل مدیرعامل و مدیرفنی از ارائه چنین حکمی ابراز بیاطلاعی نمایند.
تخلف در حکم مأموریت راهنما
- در برخی از بازرسیهای تور با توجه به اینکه لزوم همراه داشتن مدارک تور از طرف شرکت خدمات مسافرتی الزامی است، مشاهده میشود برخی از افراد که به صورت غیرمجاز اقدام به برگزاری سفرهای گردشگری گروهی میکنند، برای ممانعت از ایجاد مشکل اقدام به تهیه حکم مأموریت میکنند و یا در برخی مواقع کارت راهنمای گردشگری را بدون حضور خود شخص استفاده میکنند. این کار تخلف بوده و در صورت هرگونه حادثه میتواند برای شرکت خدمات مسافرتی و راهنما عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
- شرکت خدمات مسافرتی که دارای مجوز و پروانه بهرهبرداری از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است، مسئول اجرایی تورهایی است که برای آن حکم مأموریت صادر میکند و در صورت ارائه نامه و حکم به افرادی که شخصا گروههای تور را جمعآوری و بازاریابی میکنند، مسئولیتهای ناشی از حوادث بر عهده شرکت خدمات مسافرتی ارائه دهنده حکم و مجوز است و میتواند در روند فعالیتهای آتی آن شرکت تاثیرگذار باشد. در صورت بروز مشکلات و تخلفاتی که خارج از چهارچوبهای اخلاقی و قوانین کشور از تور سر بزند میتواند با توجه به گزارش تهیه شده توسط مسئولین ارگانهای انتظامی به اداره کل میراث فرهنگی استان، تعلیق آن شرکت خدمات مسافرتی را ممکن شود.
- راهنمایان گردشگری در طول سفر و از بدو شروع تور بایستی کارت و مجوز شغلی خود را که دارای اعتبار است به گردن آویزان نمایند تا هویت شغلی ایشان برای مهمانان مشخص باشد. یکی از مهمترین موضوعاتی که بایستی به آن توجه کرد آن است که راهنما هیچگونه حقی برای اجاره و واگذاری کارت راهنمای گردشگری و مجوز شغلی خود به غیر را ندارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و در صورت عدم تطابق مشخصات کارت و مجوز راهنمایی تور با شخص ارائه دهنده در محل سفر که به عنوان راهنما معرفی میشود، تخلف ثبت شده توسط بازرسین صنف مربوط به سازمان گزارش داده میشود و سپس کارت توسط دفتر هماهنگی توقیف میگردد.
- لازم به توضیح است که برخی از شرکتهای گردشگری برای تورهای گردشگری خود از راهنمایان بدون کارت استفاده میکنند که در صورت مشاهده توسط بازرسین سازمانی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش داده شده و طی یک نامه کتبی اخطار داده میشود. مدیر عامل موظف است در جلسه و تاریخ معین شده در اداره کل استان حاضر شود و در خصوص تخلف صورت گرفته توضیح دهد.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان
اجرای تور
- راهنمای تور به عنوان نماینده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از یک طرف و نماینده شرکت خدمات مسافرتی گردشگری دارای مجوز از طرف دیگر، مجری و ناظر بر فعالیت تور گردشگری بوده و در تلاش است تا استانداردهای اجرایی را از نظر فنون برگزاری و ارائه اطلاعات و توضیحات و رعایت الگوهای اخلاقی در تور جاری نماید. بایستی توجه داشت راهنمای گردشگری دارای کارت و مجوز شغلی بایستی به کلیه قوانین کشوری و بینالمللی آشنایی نسبی داشته و برای پیشبرد اهداف توسعه، آنها را رعایت نماید.
- راهنمایان بایستی تور را از بدو شروع و در مبداء سفر تحویل بگیرند و از سوار و پیاده کردن مسافر در بین راه خودداری نمایند. در برخی موارد در بازرسیها مشاهده میگردد که برخی از شرکتها در توضیح و معرفی راهنمای گردشگری اعلام میکنند که راهنما در بین راه به تور ملحق میشود که این موضوع از نظر فنی قابل قبول نبوده و راهنما موظف است با توجه به برنامه سفر اعلام شده از طرف شرکت خدمات مسافرتی در ساعت معین شده در محل حضور یابد و میهمانان را برای آغاز سفر همراهی و میزبانی نماید.
- در صورت انجام قرارداد فی مابین شرکت خدمات مسافرتی و راهنمای گردشگری برای میزبانی و همراهی تور، در صورتی که در دقایق آغازین سفر اتفاق یا پیشامد خاصی برای راهنما بیفتد که از همراهی تور معذور باشد، بایستی نسبت به انجام یک صورتجلسه اقدام شود و شرکت خدمات مسافرتی موظف است نسبت به جایگزین کردن یک راهنمای دارای مجوز اقدام نماید. در این گونه مواقع داشتن قرارداد ارزش حقوقی خود را آشکارتر میکند. لازم به توضیح است در صورتی که ممانعت راهنما از همراهی تور برای شرکت خدمات مسافرتی مورد تأیید باشد بایستی کتباً طی صورتجلسه در قرارداد ذکر شود.
- در صورت خروج راهنما بدون اطلاع شرکت خدمات مسافرتی این موضوع ترک تور لحاظ شده و خود یک تخلف است و شرکت خدمات مسافرتی میتواند از راهنما در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکایت نماید تا در کمیسیون فنی مربوطه مورد بررسی و اظهار نظر قرار گیرد.
- در برخی مواقع نیز به دلایل مختلف شرکت خدمات مسافرتی اقدام به تعویض و جایگزینی راهنمای تور میکند که بایستی کتباً به راهنما ابلاغ شود. در این خصوص شرکت خدمات مسافرتی بایستی در نامه خود به راهنما درخواست خود و علت آن را ذکر نمایند و موارد قرارداد مانند تسویه حقالزحمه و تنخواهگردان را لحاظ کند تا در صورت بروز اختلاف بر مبنای حکم مأموریت کتبی شرکت خدمات مسافرتی موضوع اختلاف در کمیسیون فنی مورد بررسی و اظهار نظر قرار گیرد.
ملاحظات تورهای ورودی
- در تورهایی که مهمانان تور افراد خارجی هستند که به ایران سفر میکنند در صورت هرگونه تغییر در برنامه سفر، مانند تعویض ماشین، راهنما و هتل به هردلیل، مراتب طی یک نامه کتبی بایستی به پلیس امنیت برای اصلاحیه کد رمز ناجا اطلاع داده شود.
- در خصوص میهمانان خاص مانند مسافرین اتباع آمریکا، انگلیس و کانادا در صورت هرگونه تغییر در این سفر، مراتب بایستی به دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پلیس امنیت اطلاع داده شود.
- بایستی متذکر شد که هرگونه تغییر و تصمیمگیری بین طرفین موضوع قرارداد (راهنمای گردشگری و شرکت خدمات مسافرتی) بایستی به صورت کتبی اعلام و اطلاع داده شود و مورد تأیید طرف مقابل قرار گیرد و در صورت ممانعت طرف مقابل از تأیید، مراتب جهت پیگیری به بخش مربوطه در اداره کل استان اطلاع داده شود.
نکاتی که راهنما باید قبل از قبول تور به آنها توجه کند
- راهنمایان تور بایستی توجه داشته باشند تا قبل از قبول مأموریت کلیه مدارک و توافقات و دستورالعملهای مربوط به سفر را به صورت کتبی و با امضای مدیرعامل محترم شرکت دریافت کنند و هر گونه تغییر در برنامه را نیز به صورت کتبی مطالبه نمایند تا در صورت بروز هرگونه اختلاف بین طرفین مورد توافق بتوانند بر اساس مدارک و مستندات در کمیسیون فنی و در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کنند.
- از آنجایی که درخواست بیمه مسافرین توسط لیستی از آژانس خدمات مسافرتی به بیمه ابلاغ شده و خریداری میشود، نام راهنما نیز در لیست بیمه مانند بیمهشدگان درج شدهاست و وجود حکم مأموریت به نام راهنما و تطابق با کارت راهنما در کنار لیست بیمه ضمن مطابقت آییننامه بیمهای برای ارائه خسارت به مصدوم میتواند مسئولیت شما را به عنوان راهنما در برابر سوانح و حوادث پوشش دهد. چراکه با توجه به حکم ماموریت ارائه شده توسط تورگردان و با توجه به برنامه سفر ضمیمه شده، راهنما به عنوان نماینده شرکت موظف به اجرای برنامه سفر ارائه شده توسط تورگردان است و در صورت احراز مسئولیت راهنما در قالب و چارچوب برنامه سفر ارائه شده توسط شرکت خدمات مسافرتی، مسئولیت آن مشمول بیمه انجام شده است.
- همچنین با توجه به قوانین اداره کار تعاون و امور اجتماعی مشاغل پارهوقت نیز شامل انجام بیمه تأمین اجتماعی از طرف کارفرما بوده و طبق ماده 39 قانون کار، کارفرما موظف است با توجه به میزان ساعات و روزهای کار (کارگر پارهوقت) نسبت به پرداخت هزینه بیمه شخص اقدام نماید و از آنجا که راهنمایان تور بیشتر به صورت پارهوقت مشغول به فعالیت هستند، لذا میتوان با استناد ماده 39 قانون کار و با استناد به مأموریت و قرارداد انجام شده، حق بیمه مدت در اختیار بودن در سفر را از کارفرما (طبق تعرفه سازمان تامین اجتماعی و اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی) درخواست نمود تا با کسر درصد تعیین شده از حقالزحمه راهنما به شعبه کارگزاری بیمه پرداخت شود.
- راهنمایان توجه داشته باشند در صورت هرگونه اختلاف بین کارفرما و راهنما ملاک رسیدگی به شکایت قرارداد و حکم مأموریت صادره از طرف تورگردان آژانس خدمات مسافرتی است که به امضای مدیرعامل و مدیر فنی رسیده باشد که در این قرارداد بایستی کلیه بخشها از طرف تورگردان تکمیل شود و وسایل و تجهیزات ارائه شده به راهنما و میزان تنخواهگردان ذکر شود تا در صورت هرگونه اختلاف بتوان بر اساس اطلاعات داخل قرارداد و حکم مأموریت نظر کارشناسی داد. در غیر این صورت و عدم انعقاد قرارداد هر دو طرف مقصر شناخته خواهند شد چرا که هر دو طرف موظفند در زمان توافق برای همکاری نسبت به عقد قرارداد اقدام نمایند. همچنین در زمان بروز هرگونه اختلاف بین طرفین موضوع اختلاف در هیئت داوری متشکل از نماینده انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، موسسه جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، نماینده انجمن صنفی تورگردانان و نماینده حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بررسی شده و نظر هیئت داوری برای دو طرف لازمالاجرا خواهد بود.
- همچنین شرکت تورگردان موظف است با توجه به دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلیه موارد مربوط به محصول سفر را با مسافر در قرارداد منعقد نماید و در صورت هرگونه اختلاف بین مسافر و راهنما در خصوص نوع سفر، جاذبههای بازدیدی و خدمات وعده داده شده، میتوان از روی قرارداد انعقادی بین طرفها (مسافر، شرکت خدمات مسافرتی و راهنما) موضوع را بررسی کرد.
- در برخی موارد مشاهده شده است که وعدهها، خدمات و جاذبههایی که از طرف شرکت خدمات مسافرتی به مسافرین داده شده است با آنچه به راهنما گفته شده بسیار متفاوت است و در نتیجه آن راهنما در طول سفر با چالشهایی مواجه میشود و یا ممکن است راهنما توانایی اجرای بازدیدهای واگذار شده در برنامه را نداشته باشد که باعث دل آزردگی میهمانان شده و منجر به شکایت مسافر از شرکت خدمات مسافرتی میشود. در برخی مواقع نیز مهمانان تور برخلاف آنچه ایشان وعده داده شده انتظار بازدیدهایی خارج از قرارداد را دارند که باعث ایجاد چالشهایی برای راهنما میشود. تمام این موارد با داشتن قرارداد بین طرفین و چارچوبهای اخلاقی کاری میتواند به راحتی حل شده و قبل از تبدیل شدن یک چالش به یک بحران، موضوع اختلاف را کنترل و مدیریت نمود.
مدارک لازم برای اجرای سفر عبارتند از:
1. حکم مأموریت راهنمای تور
2. نامه نیروی انتظامی
3. حکم مأموریت راننده توریستی
4. لیست مسافرین تور
5. الحاقیه بیمه مسئولیت و حوادث
6. جزئیات برنامه سفر
7. مجوزهای لازم برای ورود به مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست
8. مجوز تردد وسیله نقلیه برای ترددهای شهری
9. اخذ کد ناجا
10. لیست اتاقبندی مسافرین
11. لیست هزینههای تور
12. لیست تلفنهای ضروری
13. تنخواه گردان سفر
14. قرارداد بین راهنما و آژانس گردشگری