دریافت کد ناجا
از دیگر مدارک سفرهای ورودی که راهنمای تور از آژانس تورگردان تحویل میگیرد، کد ناجا است. تورگردان با توجه به پروندهای که در اداره اتباع پلیس مهاجرت دارد، میتواند با معرفی راهنما و برنامه سفر اقدام به اخذ کد ناجا نموده و برای امنیت سفر و هماهنگی با نهادهای مربوطه به راهنما ارائه دهد.
چگونه کد ناجا دریافت کنید؟
با توجه به اینکه آژانس تورگردان اقدام به اخذ روادید و انجام امور سفرهای ورودی میکند، برنامه سفر گروه باید به اطلاع پلیس مهاجرت برسد و برای هماهنگی با پلیس راهور استانها اقدام به اخذ کد ناجا نماید. بدین منظور تورگردان پروندهای شامل آخرین روزنامه رسمی، کپی پروانه بهره برداری، کپی مدرک مدیر فنی، معرفینامه نماینده شرکت برای اخذ کد کارگاهی، کپی شناسنامه و کپی کارت ملی نماینده شرکت و مدیرعامل را به پلیس مهاجرت تحویل داده و پلیس مهاجرت پس از بررسیهای لازم نسبت به ارائه یک کد شناسایی به شرکت خدمات مسافرتی اقدام میکند.
از این پس آژانس تورگردان در اداره پلیس مهاجرت با یک شماره ثابت شناسایی میشود که باید در تمامی درخواستهای خود از این کد استفاده نماید. همچنین به جز نماینده معرفیشده هیچ شخص دیگری نمیتواند اقدام به اخذ کد ناجا برای سفر نماید. در صورت خروج یا استعفای کارمندی که نمایندگی اخذ کد ناجا را داشته، مجدداً نامه معرفی برای پلیس مهاجرت ارسال میشود که با امضای مدیرعامل و مهر شرکت است.
حال با توجه به پرونده شرکت خدمات مسافرتی در پلیس مهاجرت و داشتن کد کارگاهی، در زمان درخواست گروه مسافرین خارجی، برای ورود به ایران و بازدید از شهرهای گردشگری، آژانس تورگردان اقدام به اخذ کد ناجا برای هر گروه به صورت جداگانه مینماید.
دریافت مشاوره تخصصی رایگان
چه کسانی میبایست از کد ناجا مطلع باشند؟
پس از کلیه کارها و اخذ ویزا، برنامه سفر همراه با جزئیات و شبهای اقامت به همراه کپی پاسپورتها و کپی کارت راهنما به اداره پلیس مهاجرت ارسال میشود. پس از مدت کوتاهی از زمان تحویل مدارک درخواستی و بررسیهای انجام شده یک کد به نماینده شرکت داده میشود که برای آن سفر خاص است. شرکت میتواند کد دریافتی را برای پلیس استانهای مورد بازدید فکس نمایند تا پلیس انتظامی و راهور از هماهنگیهای به عمل آمده برای امکان تردد و ایجاد امنیت در این مسیر اطلاع داشته باشد.
کد صادر شده را فقط مدیر عامل، مدیر فنی و تورلیدر میدانند و بهتر است در دسترس دیگران قرار نگیرد. در صورت بروز هرگونه واقعه، راهنما مراتب را سریعاً به دفتر هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع رسانی نموده و مدیر فنی و مدیرعامل را نیز باخبر میسازد تا ایشان موضوع به وجود آمده را با پلیس مهاجرت در میان بگذارند.
در صورت عدم حضور راهنما برای همراهی تور به هر دلیلی، آژانس تورگردان ضمن اطلاع به دفتر هماهنگی و پلیس مهاجرت، باید نامه کتبی مبنی بر معرفی یک راهنمای جدید برای پلیس مهاجرت ارسال نموده تا اقدامات مقتضی صورت گیرد. راهنمایان نیز بعد از انجام سفر گزارش برنامه سفر را به صورت کامل تایپ نموده و به دفتر هماهنگی ارسال میکنند و باید از دریافت این گزارش توسط دفتر هماهنگی اطمینان به عمل آورند در غیر این صورت امکان دارد در زمان تمدید کارت دچار مشکل شوند.
مدارک لازم برای اجرای سفر عبارتند از:
1. حکم مأموریت راهنمای تور
2. نامه نیروی انتظامی
3. حکم مأموریت راننده توریستی
4. لیست مسافرین تور
5. الحاقیه بیمه مسئولیت و حوادث
6. جزئیات برنامه سفر
7. مجوزهای لازم برای ورود به مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست
8. مجوز تردد وسیله نقلیه برای ترددهای شهری
9. اخذ کد ناجا
10. لیست اتاقبندی مسافرین
11. لیست هزینههای تور
12. لیست تلفنهای ضروری
13. تنخواه گردان سفر
14. قرارداد بین راهنما و آژانس گردشگری