هر آنچه که باید در مورد خرید دوچرخه دست دوم بدانیم
به دلیل بهروز رسانی مداوم در صنعت دوچرخه سازی و در نتیجه افزایش قیمتها، خرید دوچرخه دست دوم، یک روش عالی برای صرفهجویی در هزینه است. اما این کار، ریسکهایی هم دارد. بنابراین، پیش از این که پول خود را صرف خرید دوچرخه مورد علاقه خود کنید، باید به چند نکته توجه کنید.
در این مقاله، هر آنچه که باید درباره خرید دوچرخه دست دوم بدانید، بیان میشود؛ از جمله:
برای خرید دوچرخه دست دوم باید به دنبال چه ویژگیهایی باشید
چه سؤالات مهمی را باید بپرسید
چطور میتوانید از بودجه خود بهترین استفاده را ببرید
بی گدار به آب نزنید!
قبل از هر خریدی، نیاز به تحقیق دارید تا بعداً از خرید خود راضی باشید. خرید دوچرخه دست دوم نیز از این موضوع مستثنا نیست. اگر مدل دوچرخه یا شرکت سازنده دوچرخه خاصی را در ذهن دارید، در اینترنت به دنبال نظرات خریداران یا مقالات معرفی آن محصول بگردید. خواندن آنها بسیار مفید است زیرا در آنها به طور خلاصه به نکات مثبت و منفی دوچرخه مورد نظر شما اشاره شده است. حتماً به جنبههای کارایی، راحتی و ایمنی دوچرخه توجه ویژه داشته باشید.
اگر به دنبال دوچرخه خاصی نیستید و فقط نوع دوچرخه برایتان مهم است، لیستهای "بهترینها" میتواند به شما کمک کند. مثلاً بهترین دوچرخه کوهستان با قیمت متوسط، یا بهترین دوچرخههای شهری میتواند به شما کمک کند تا بدانید باید به دنبال چه چیزی بگردید و گزینههای موجود کدامند. همچنین، راهنماهای خرید دوچرخه، مثل راهنمای خرید دوچرخه جاده، منابع مفیدی هستند؛ زیرا اطلاعات کاملی در مورد دلایل برتری یک دوچرخه نسبت به دیگری، ارائه میدهند و جزئیاتی درباره هر دوچرخه مثل تنه، چرخها و سایر اجزا میدهند.
سوال کنید
برای کاهش ریسک هنگام خرید دوچرخه دست دوم، باید سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید خرید شما ارزشمند است. دانستن جواب سوالات زیر در مورد یک دوچرخه میتواند مفید باشد:
چرا آن دوچرخه را میفروشند؟
چه قطعاتی در دوچرخه تعویض شدهاند؟
تاریخچه استفاده از دوچرخه چیست؟
آیا دوچرخه تا کنون خراب شده است؟
آخرین بار چه زمانی سرویس شده است؟
چه کسی دوچرخه را سرویس کرده است؟
دوچرخه را از کجا خریدهاند؟
این لیست سوالات میتواند ادامه داشته باشد. اگر فروشنده درباره پاسخ به هر یک از این موارد دچار تردید شد، به خریدتان شک کنید. همچنین در مورد تک تک جوابها، بررسی دوچرخه یا بررسی سوابق فیزیکی (مثل فاکتور خرید، فاکتور سرویسهای انجام شده و غیره) توسط خودتان لازم است.
دنبال پیچش مو باشید!
نحوه چک کردن دوچرخه برای پیدا کردن آسیبدیدگی و تعمیرشدگی، نیاز به تجربه دارد و برای افراد مبتدی و کسانی که برای اولین بار قصد خرید دوچرخه دارند، کار سختی است. برای این افراد پیشنهاد میکنیم:
- دوچرخه دست دوم را از فروشگاهها یا افراد معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید.
- هنگام خرید، از یک دوست دوچرخه سوار بخواهید شما را همراهی کند.
- قبل از خرید (و در صورت توافق با فروشنده) دوچرخه را برای کارشناسی به یک تعمیرگاه یا فروشگاه معتبر ببرید و نظر کارشناسان آنجا را جویا شوید.
اگر هیچ یک از موارد بالا برایتان مقدور نبود، باید خودتان دست بکار شوید و خودتان دوچرخه را بررسی کنید. حال برویم سراغ مواردی که باید بررسی شوند.
تنه دوچرخه
تنه یا فریم دوچرخه، زیربنای دوچرخه است، بنابراین اطمینان از سالم و بینقص بودن آن بسیار مهم است. همچنین اگر تنه خوب و سالم باشد، پیدا کردن قطعات دیگر مثل زنجیر، تایر، ترمز و غیره به مراتب ارزانتر از جایگزین کردن تنه تمام میشود. برای ارزیابی این که یک تنه وضعیت مناسبی دارد یا خیر، باید وجود هرگونه خراشیدگی، فرو رفتگی، ضرب دیدگی یا تراشههای غیرمعمول (تکههایی از جنس دیگر که در تنه فرو رفتهاند) را بررسی کنید.
این موارد، احتمالاً به دلیل تصادف یا سقوط دوچرخه ایجاد شدهاند. این موضوع در مورد تنههای کربنی بسیار مهمتر است، زیرا یک ترک خوردگی کوچک میتواند منجر به شکستگی فاجعه بار تنه و آسیب دیدگی شدید شما شود. اگر یک دوچرخه با تنه آلیاژی را بررسی میکنید، به دنبال هرگونه علائم زنگ زدگی یا حبابهای رنگ باشید که میتواند نشاندهنده خوردگی باشد. همچین هر گونه خراشیدگی یا رنگ شدگی روی اجزای متصل بر فرمان شامل دسته دندهها و ترمزها میتواند نشانهای از زمین خوردگی باشد.
پیشرانه (سیستم حرکتی):
پیشرانه شامل مجموع قطعاتی است که دوچرخه را به حرکت در میآورد و از اجزایی مانند زنجیر، سینی یا دندههای جلو، خودرو یا دندههای عقب (Cassette)، دنده عوض کن جلو و عقب و ... تشکیل شده است. این سیستم به طور مستقیم بر بهرهوری دوچرخه تأثیر دارد و به طور کلی، هر چه از قطعات با کیفیت بالاتر و گرانتر باشد، ماندگاری بیشتری دارد. همه این قطعات قابل تعویض هستند؛ اما این کار هزینه دارد، بنابراین ارزیابی وضعیت موجود آنها مفید است؛ زیرا ممکن است در نهایت هزینه قابل توجهی را به شما تحمیل کنند. شاید گاهی در شرایطی که یک قطعه 100٪ خراب نباشد هم، لازم باشد کل سیستم پیشرانه تعویض شود. در اغلب موارد اگر یک قطعه نیاز به تعویض داشته باشد، سایر قطعات نیز باید تعویض شوند. نکاتی که در مورد سیستم پیشرانه و قطعات آن باید بررسی شوند عبارتند از:
● ابتدا، عملکرد کلی سیستم را با تعویض دندهها چک کنید. دسته دندهها باید به راحتی حرکت کرده و دنده را به نرمی و بدون تأخیر جابجا کند. این تعویض دنده باید با کمترین صدای ممکن اتفاق بیوفتد.
● سپس، خود چرخدندهها را بررسی کنید که دندانه تیز، شبیه دندان کوسه نداشته باشند. دندانه تیز نشان دهنده فرسودگی بیش از حد است که منجر به درگیری ضعیف با زنجیر و لغزندگی دندهها خواهد شد.
● زنجیر را بررسی کنید. زنجیر باید دارای کشش مناسب باشد، نه خیلی سفت و نه خیلی شل. در سراسر طول زنجیر نباید تاب خوردگی یا آثار ضربه و فشار وجود داشته باشد.
نکته بسیار مهم در بررسی کلیه قطعات دوچرخه، عدم وجود زنگزدگی روی آنها میباشد.
مورد بعدی برای بررسی، ترمزها هستند
ترمزها باید عملکرد خوبی داشته و دوچرخه را به موقع متوقف کنند. همچنین دسته ترمزها روی فرمان نباید لق باشد.
در ترمز دیسکی، لنتها نباید با دیسک درگیر باشند. دوچرخه را بالا گرفته و لاستیک را بچرخانید. لاستیک باید روان حرکت کرده و صدایی از ترمزها به گوش نرسد.
در ترمز وی_بریک (لقمهای)، لقمهها نباید با طوقه درگیر باشند و لاستیک باید به راحتی حرکت کند.
چرخهای دوچرخه:
اجزای اصلی چرخ شامل لاستیک، تیوب، طوقه، پره و سر پره میشود. مهمترین و گرانترین جزء آن طوقه است. بنابراین در بررسی طوقه دقت لازم را داشته باشید. دوچرخه را بالا بگیرید و چرخ را با دست بچرخانید. دقت کنید که چرخ دارای تاب و لنگی نباشد.
پرههای دوچرخه نیز اهمیت زیادی دارند و ایراد اساسی در آنها نیازمند صرف هزینه زیاد و حتی تعویض طوقه است. پس آنها را برای وجود هرگونه خمیدگی یا حرکت اضافی (بیش از چند میلی متر) بررسی کنید.
لاستیکها به راحتی قابل تعویض هستند؛ اما این کار هزینه بر است، بنابراین به طور ایدهآل باید هنگام خرید دوچرخه در شرایط خوبی قرار داشته باشند. وجود نشانههای زیر در لاستیک، نشان دهنده نیاز به تعویض آنهاست:
- آج لاستیک خورده شده و اصطلاحاً صاف شده است.
- کنارههای لاستیک نخنما شده است.
- لاستیک شروع به ترکخوردگی یا پوستهپوسته شدن کرده است.
- در لاستیک، اعوجاج، حالت برآمدگی یا دفرمه شدن وجود دارد.
- تعداد زیادی برش کوچک روی لاستیک وجود دارد.
وجود هر یک از علایم بالا، احتمال تعویض تایرها را بالا میبرد؛ پس شما میتوانید در مورد قیمت و تخفیف گرفتن، به راحتی چانه بزنید.
صدا یا حرکت غیرعادی:
هر صدا یا حرکت غیر معمولی در دوچرخه به احتمال زیاد به دلیل نگهداری دوچرخه یا استفاده نامناسب آن است. این موضوع به ویژه در قسمت جلوی دوچرخه در محور اصلی و در قسمت اتصال پدالها به تنه (محل قرارگیری توپی تنه) اتفاق میافتد. یک راه سریع برای چک کردن این موضوع، این است که ترمز جلو را بگیرید و دوچرخه را به جلو و عقب ببرید. هر گونه ضربه زدن، نشان دهنده یک مشکل است. راه دیگر، سوار شدن بر دوچرخه و تست کردن حین حرکت است.
ترمز گرفتن شدید در حین حرکت و عبور از روی موانع (مانند دست انداز) به احتمال زیاد هرگونه صدا یا حرکت غیر عادی را برای شما نمایان میسازد.
چک کردن سیستم تعلیق (کمک فنر):
به طور کلی برای چک کردن کمک فنر، باید آن را تحت فشار قرار دهید. هرگونه چسبندگی یا مقاومت بیش از حد و یا هر گونه صدای جیرجیر، نشان دهنده مشکل فنی در کمک فنر و نیاز به سرویس یا تعمیر آن است.
انجام این کنترلهای اساسی به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که تاوان بیتوجهی یک شخص دیگر را نخواهید پرداخت. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اگر یک دوچرخه ارزان میخرید، به این دلیل است که میخواهید مقداری پول پسانداز کنید. دوچرخه ارزان قیمتی که نیاز به تعمیرات زیادی دارد، یک دوچرخه ارزان نیست.
https://www.bikeexchange.com.au/blog/buying-a-used-bike-what-to-know
دریافت مشاوره تخصصی رایگان