به تقویم که نگاه کنیم، روزهای جهانی زیادی میبینیم؛ اما چرا؟ هدف اصلی نامگذاری یک روز به موضوعی خاص، جلب توجه جامعه جهانی به آن موضوع یا گرامی داشتن رویدادی خاص است. در بعضی از این روزها جشن گرفته میشود و در بعضی دیگر، مراسم خاصی برگزار میشود. ما دوچرخهسواران در سراسر جهان، اگر بخواهیم یک روز را جشن مشترک خود بدانیم، روز جهانی دوچرخه بهترین روز خواهد بود.
اما جالب است بدانید بر خلاف قدمت حدود 2 قرن دوچرخهسواری در جهان، عمر روز جهانی دوچرخه بسیار کوتاه است. در سال 2018 و توسط سازمان ملل متحد، روز 3 ژوئن با عنوان رسمی روز جهانی دوچرخه (World Bicycle Day) انتخاب شد. نکته جالب در این خصوص، تاثیر گروهها و نهادهای فعال در حوزه دوچرخه در اختصاص این روز، به این نام بوده است. دو گروه اتحاد جهانی دوچرخهسواری (World Cycling Alliance) و فدراسیون دوچرخهسواران اروپا (European Cyclists’ Federation) در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که در سال 2015 در شهر پاریس برگزار شد، تحقیقی ارائه دادند و در آن، اثرات مثبت دوچرخهسواری را تحلیل نمودند؛ همچنین، برای دسترسی به اهداف جهانی، سازمان جهانی را تشویق به توجه بیشتر به حوزه دوچرخهسواری شهری و اختصاص یک روز در سال به عنوان روز جهانی دوچرخه کردند.
هدف اصلی از اختصاص این روز، تاثیر ورزشهایی مانند دوچرخهسواری در رسیدن به اهداف جهانی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی، برای رسیدن به شرایط مطلوبتر زندگی برای همه جهانیان و در همه ابعاد است. تاثیر مطلوب در سلامتی افراد، بهبود شرایط محیط زیست و کاهش آلودگیها و افزایش برابری در حقوق اجتماعی (مخصوصا در جوامع کمتر توسعه یافته) از جمله این موارد است.
در بیانیه سازمان جهانی به مناسبت این روز آمده است: فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط، مانند پیادهروی، دوچرخهسواری یا ورزش کردن، مزایای قابل توجهی برای سلامتی دارد. در همه سنین، مزایای فعالیتهای بدنی از آسیبهای احتمالی آن (به عنوان مثال از طریق حوادث) بیشتر است. سرمایهگذاری بر روی زیرساختهای مربوط به عابران پیاده و دوچرخهسواران میتواند جان انسانهای زیادی را نجات دهد؛ به کاهش فقر کمک کند؛ باعث کاهش تولید گازهای گلخانهای و بالا رفتن کیفیت هوا شود و در نتیجه، به حمایت از محیط زیست کمک کند؛ همچنین موجب بالا رفتن ایمنی جادهها شود.
همچنین بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، زیرساختهای ایمن برای پیادهروی و دوچرخهسواری، همچنین راهی برای دستیابی به بهرهمندی برابر از سلامت است. برای فقیرترین بخشهای شهری که غالباً توانایی پرداخت هزینههای وسایل نقلیه خصوصی را ندارد، پیادهروی و دوچرخهسواری میتواند ضمن کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته مغزی، سرطانهای خاص، دیابت و حتی کاهش ریسک مرگ، وسیله نقلیهای معقول و مقرون به صرفه باشد.
از دیگر مزایای اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای دوچرخه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دوچرخه وسیلهای ساده، مقرون به صرفه، قابل اعتماد، تمیز و مناسب برای محیط زیست است.
- دوچرخه میتواند به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار و نه تنها برای حمل و نقل، بلکه برای دسترسی به آموزش، مراقبتهای بهداشتی و ورزش نیز استفاده شود.
- همافزایی بین دوچرخه و کاربر، باعث ایجاد خلاقیت و تعامل اجتماعی میشود و به کاربر آگاهی فوری از محیط اطراف میدهد.
- دوچرخه نمادی از حمل و نقل پایدار است و پیام مثبتی برای تقویت مصرف و تولید پایدار منتقل میکند و تأثیر مثبتی بر آب و هوا دارد.
سازمان بهداشت جهانی به مناسبت این روز، به همه کشورها، سازمانها، ارگانها و گروههای زیرمجموعه خود که با این موضوع در ارتباط هستند؛ پیشنهاد میکند که موارد زیر را اجرا کنند:
- در استراتژیهای توسعه، توجه ویژهای به دوچرخه داشته باشند و دوچرخه را در سیاستها و برنامههای توسعه بین المللی، ملی، منطقهای و ناحیهای خود در نظر بگیرند.
- به بهبود ایمنی جادهها و ادغام آن در توسعه پایدار و برنامهریزی و طراحی زیرساختهای حمل و نقل، بویژه از طریق سیاستها و اقدامات جهت محافظت و ترویج ایمنی عابران پیاده و دوچرخهسواری توجه داشته باشند، و با هدف دستیابی به نتایج بهداشتی گستردهتر، به ویژه جلوگیری از صدمات بیماریهای غیر واگیردار بکوشند.
- به استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری برای تقویت توسعه پایدار، تقویت آموزش از جمله آموزش بدنی برای کودکان و نوجوانان تاکید داشته باشند؛ همچنین برای افزایش سطح سلامت، پیشگیری از بیماری، افزایش توان بدنی، درک و احترام متقابل و تسهیل صلح اجتماعی و فرهنگ صلح، دوچرخهسواری را ترویج دهند.
- شیوههای مناسب ترویج دوچرخهسواری و وسایل مناسب جهت ارتقاء دوچرخهسواری در بین همه اعضای جامعه را بهکار بگیرند.
- در این راه نسبت به داشتن ابتکار عمل برای ساماندهی دوچرخهسواری در سطح ملی و محلی، به عنوان ابزاری برای تقویت سلامت جسمی و روانی و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در جامعه تاکید کنند.
امید است در کشورمان، مسئولین در تمامی حوزهها از سیاستگذاران کلان، مدیران شهری، متولیان ورزشی تا گروههای خصوصی، همگی در جهت توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه گام بردارند.
https://www.un.org/en/observances/bicycle-day
https://ecf.com/news-and-events/news/un-general-assembly-adopts-resolution-declaring-june-3rd-world-bicycle-day
دریافت مشاوره تخصصی رایگان